Då sms ersatte papperslappen

Sms. Elektroniskt prat. 

"Fika kl. 17.30 hos mig?"
"Vilken tid börjar vi?"
"Jag har inte tid att komma förbi idag"

När är det rätt och fel att använda sms?

Jag kommer ihåg då man skrev på små papperslappar till sina kompisar i skolan. Nu är det sms man skriver till sina kompisar.  När har papperslappen blivit ersatt? Vad är det jag har missat?
Visst, sms funktionen har ju funnits en hel del år nu, men jag har aldrig märkt att man skickar sms till den person som sitter jämte en. Förräns nu, på universitetsnivå, vill säga. Inte hände det på mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet. Men nu. Nu har jag observetar att sms ersatt de små papperslapparna. På universitetsnivå. Undrar just om detta är ett vanligt fenomen även i grundskolan.

Tillbaka till frågan "När är det rätt och fel att använda sms?"

Min personliga åsikt är  att man lika gärna kan ringa och säga vad man vill ha sagt. Det blir mindre missförstånd på det sättet. Jag vill ju knappt skriva mail, då skriver jag hellre ett vanligt brev och skickar det i gula lådan eller så ringer jag till den personen. Så i min värld har papperslappen inte blivit ersatt, även fast jag då och då klickar iväg ett sms...
Men när är det rätt och fel?
Jag vet faktiskt inte om jag kan svara på det, även fast jag länge funderar kring denna fråga. Jag kan bara säga att jag föredrar att prata mellan fyra ögon, hellre än att skicka ett sms. Och visst, jag hade kunnat spalta upp då det faktiskt är rätt och fel att skicka sms, men jag väljer att inte göra det här. Jag tycker bara att folk ska fundera en gång extra på om dom själva tycker att det är rätt eller fel skickar ett sms just då.

Värt att fundera på tycker jag
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu när jag är ensam i lägenheten tänkte jag dra igenom hela den. Jag ska göra en grundlig städning.
Anders är på Liljevalchs med någon reporter från SVT, så han lär ju vara borta ett tag. Nu har jag tid.

Tjing!

Kommentarer
Postat av: ida

det här är min åsikt... helst pratar man fyra ögon emellan men har man något man vill någon som inte är i närheten skickar man ett sms om orsaken. varför? jo för att sms är gratis, det är inte telefonsamtal.. sen gillar jag inte att ringa heller för jag gillar inte att vara i vägen. sms kan man svara på när man vill och om man vill. det är frihet. men i klassrummet, till någon annan i klassrummet... BIG NO NO!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback